קווים מנחים לפרזנטציה של סרט דוקומנטרי

מאת: פול פאבלס, EDN

 

כותב המאמר, פול פאבלס, הוא מנהל ה EUROPEAN DOCUMENTARY NETWORK - רשת מפרה של קשרים ומידע בקרב אנשי הסקטור הדוקומנטרי. להצטרפות ל EDN לחצו כאן>>

הפיץ':

  1. הפיץ' הוא ההתחלה של ההרפתקה, לא סופה. פיץ' מוצלח לא בהכרח מסתיים ביציאה של הסרט להפקה. ומצד שני, אין משמעו של פיץ' גרוע בחיסולו של הפרוייקט. לימדו מהטעויות שלכם, על מנת להשתפר בפיץ' הבא.
     
  2. שימו לב שישנם שני סוגים של פיצ'ינג:
  • פיץ' מובנה: אירוע מאורגן, עם כללים ברורים לכל המשתתפים. הקהל שלכם קשוב, וממתין להיות משוכנע.
  • פיץ' "החיים עצמם": א. פגישה אישית עם מקבל החלטות לפיץ' פרטי

ב. פגישה ספונטנית עם מקבל החלטות והזדמנות בלתי צפויה לפיץ'

ג. הזמנה של מקבל החלטות לבוא ולהציג בפניו פרוייקטים

במקרים הללו הכללים פחות ברורים, אבל צריך להיות מוכנים לעשות פיץ' גם בסיטואציות לא צפויות ולהרשים.
 

  1. כדאי להיות מודעים לכך שיש מקורות פיננסיים מגוונים ושלא כל פרוייקט מתאים לכל מממן:
  • רשתות שידור
  • מימון ציבורי
  • משקיעים פרטיים

הנימוקים והפיצ'ינג לכל גורם עשויים להשתנות בהתאם לנמען, והטקסט עשוי להשתנות בהתאם.

  1. תשדלו לא להתייחס לסדנאות פיצ'ינג כאל כיתת לימוד לצורך שינון, אלא כדרך לחלוק את ניסיונכם והמידע שצברתם. לימדו מאחרים וצפו מהם ללמוד מכם. בסופו של דבר, כולם יוצאים נשכרים אם סרטים דוקומנטריים טובים יותר יופקו וישודרו. הצלחתי היא גם הצלחתך ולהיפך.
     
  2. במקרים רבים, הפאנליסטים של הפיצ'ינג אינם מקבלי ההחלטות האמיתיים. עליהם לחזור לארצם ולהציע את הפרוייקט לעמיתיהם. למעשה, הם הופכים לסנגורים שלכם. עיזרו להם ע"י כך שתתנו להם את האינפורמציה המדוייקת ביותר.
     
  3. אל תהפכו ל"כרישי פיצ'ינג". אם אינכם רוצים מימון רק לסרט בודד, עליכם ליצור מערכת יחסים טובה להמשך עבודה משותפת. מקבלי ההחלטות הם השותפים שלכם, לא פרה חולבת.
     
  4. במקרים שיש בהם תרגום סימולטני, אל תדברו מהר מידי. אחרת התרגום לא יהיה מדוייק וייעשו טעויות. כדאי לתת למתרגמים מראש מסמך עם נקודות שתעלו בפיץ'. כך הם יעקבו אחריי דבריכם וגם לא יטעו בשמות של אנשים ומקומות, שבדר"כ עולים בפיץ'.
     
  5. מעקב (follow up) הוא חשוב ביותר. שמרו על קשר עם מקבלי ההחלטות שהראו עניין בפרוייקט! דווחו להם על התקדמות הפרוייקט. עם זאת, אל תלחצו מידי. אל תהיו "קוץ בתחת", מהסוג שמפציץ בשיחות טלפון ו/או מיילים.
     
  6. אם אתם מצליחים להשיג עסקת קופרודוקציה, עליכם לשמור על קשר אפילו הדוק יותר ולשמור על יחסים מצויינים עם מקבל ההחלטות. דווחו להם על כל שלב בהפקה. הם חלק מצוות ההפקה, התייחסו אליהם בהתאם.

 

איך לעורר את תשומת ליבם של עורכי התוכן?

  • בפגישתכם הראשונה, תנו להם פלייר מעוצב למשעי
  • לשלב הבא, הכינו מראש הצעה כתובה וערוכה היטב

שני האלמנטים האלה הם כרטיס הביקור שלכם. זה הדבר הראשון שמקבל ההחלטות יקבל מכם, הקפידו להשאיר רושם ראשוני טוב

  • קטע מהסרט/טריילרים:

* היו ביקורתיים. קליפ יכול להציל או להפיל פיץ'

* הראו לאחרים לפני שתראו את הקטע בפיץ'

* בידקו מראש באיזה פורמט ניתן להקרין את הקטע, ונסו לבחור בפורמט האיכותי ביותר

* הכינו את עצמכם מראש לאפשרות שמשהו ישתבש ולא יוכלו להקרין את הקטע

- אלמנטים נוספים: השתמשו בדמיון ובתעוזה והפתיעו אותנו

 

אילו אלמנטים לשלב בפיץ' בע"פ ומה לכתוב בהצעה המוגשת?

  1. ודאו שהאינפורמציה שסיפקתם בע"פ והמידע שכתוב בהצעה מוגשות בצורה שונה ואל תתנו את כל האינפורמציה בבת אחת: אם הם שומעים את מה שכבר קראו, הם לא מקבלים כל מידע חדש, והם עשויים להשתעמם, לאבד עניין, או להפסיק להקשיב ואז לפספס מידע הכרחי שהוספתם. שמרו כמה הפתעות בשרוול, וחישפו אותן בפרזנטציה עצמה.
     
  2. ה layout מאד חשוב. אל תהססו להתייעץ עם מומחה בעניין.
     
  3. השתמשו בכותרת גדולה ונסו להשתמש בשפה חזותית נאה ואסתטית שמשקפת את הסגנון והתחושה של הסרט.
     
  4. ייתכן שתצטרכו שני מסמכים בזמן הפרזנטציה:
  • מסמך קצר ומתומצת. זה ישמש כ"פרסומת" לסרטכם. על הסינופסיס להיות קצר ומשכנע.
  • מסמך נוסף, מעט יותר מפורט המכיל אינפורמציה אודות הפרוייקט והחברה. במסמך זה יופיע הטריטמנט בנוסף לסינופסיס. וכן תיאור של אופי הפרוייקט: סגנון ויזואלי, שימוש בסאונד, קצב ומקצב, ראיונות או היעדרם, וכל מה שאתם חושבים שיגרום למקבל ההחלטות להבין יותר את ההצעה
  • אל תשכחו להוסיף לשני המסמכים האלה פרופיל של החברה, אבל אל תספרו את קורות חייכם! מסרו רק אינפורמציה רלוונטית. מקבלי החלטות הם אנשים עסוקים, ואין להם המון זמן לקרוא.
  • בקורות החיים: קצרו ככל הניתן ודיבקו רק בעובדות החשובות.
     
  1. כיתבו מקסימום של 10 שורות תקציב, ופשטו אותו ככל הניתן:
  • זכויות ופיתוח
  • עלויות פרה-פרודקשן
  • עלויות הפקה: צוות- ציוד- נסיעות
  • עלויות פוסט-פרודקשן

במקרים רבים, מקבלי החלטות לא יקבלו עלויות יחסי ציבור ושיווק כחלק מהתקציב

 

  1. ודאו שהאינפורמציה ההכרחית עליכם (שם החברה כתובת, טלפון, פקס ואי מייל) מופיעים על הנייר. במקרים רבים, המידע הזה נשכח.

 

השאלות שמובילות לפיץ' מוצלח

מה?

הסיפור

  • ספקו תיאור ברור ופשוט של הנושא. על מה מדובר? ספרו בבירור על מה הסרט והשתמשו בשם הסרט כמה פעמים במהלך הפיץ' עצמו.
  • אל מי אתם מכוונים? מיהו קהל היעד?

הגישה

  • גישה דרמטית: איך אתם מתכוונים לספר את הסיפור?
  • גישה ויזואלית: איך הסרט ייראה?

הפרוייקט

  • פורמט צילום
  • סרט בודד או חלק מסדרה?
  • מהו הז'אנר?

מה אתם מחפשים?

  • פיתוח?
  • קופרודוקציה?
  • השלמה לצורך פוסט פרודקשן?

היכן?

  • היכן הסרט מתרחש?
  • מהם הלוקיישנים?

למה?

  • למה שיתמכו דווקא בסרטכם? מה מייחד אותו מהפרוייקטים האחרים ולמה שקהל בינלאומי יתעניין בו?
  • מוטיבציה: למה אתם מוכרחים לעשות את הסרט הזה? ולמה לך או לבמאי (או לחברה) יש את הזכות לעשות אותו?
  • למה יש צורך בסרט הדוקומנטרי הספציפי הזה? מה מייחד אותו?

הנושא? הסיטואציה? דרישה של השוק או הזדמנות? סיבה אחרת?

מי?

  • מי הצוות שאחראי על הסרט? מפיק ונסיון קודם שלו, במאי ונסיון קודם שלו, צלם ונסיון קודם שלו, אחרים ונסיון קודם שלהם
  • מי יופיע בסרט, מלפני המצלמה? למה אתם חושבים שהם יתרמו לסרט? מה מייחד אותם?

מתי?

  • לוח זמנים: הכנה לצילומים, צילומים, פוסט פרודקשן, תאריך בו הסרט יושלם
  • מהו הסטטוס הנוכחי של הסרט? תארו את מצב התקדמותכם מבחינת פיתוח ומבחינה כספית

מי משלם?

  • ציירו תמונה ריאליסטית של התקציב. אל תפריזו או תחלמו, אלה לא הזמנים המתאימים לכך
  • הציגו מבט על ריאליסטי ומובנה של התומכים הפיננסיים שלכם. למשל, מהי הסיבה שבחרתם את השותפים הפיננסיים שלכם?
  • ציינו מה מצב ההפקה, כולל אם יש גוף שידור, או אם ישנם גורמים נוספים שקיבלתם מהם "כן"

מה להוסיף?

  • מכתב כוונות או כתב התחייבות
  • חוזים, אם ישנם כאלה שכבר נחתמו
  • תמונות או מפות רלוונטיות
  • הסכמי הפצה

 

איך לעשות פיץ'?

  • אל תהססו להביע את ההתלהבות והתשוקה שלכם
  • הכינו שיעורי בית. נסו לגלות מי יהיה נוכח בפיץ' ועל אילו משבצות שידור הם אחראים. השתמשו ב EDN TV-Guide לקבל את האינפורמציה הזו
  • שפת גוף היא חשובה, ודאו שמקבלי ההחלטות רואים אתכם וזוכרים את פניכם
  • בדרו את הקהל! הם יודו לכם. לשמוע הרבה פרזנטציות יכולה להיות חוויה מתישה ומשעממת. גרמו לכך שהפרוייקט שלכם יבלוט מעל האחרים.
  • נסו למצוא משפט פתיחה טוב. הפתיעו את המאזינים, תפסו אותם לא מוכנים
  • במקרים רבים, אתם בוחרים אם לשבת או לעמוד. לעיתים, עדיף לעמוד כי זה מקל על הנשימה
  • שימו לב לידיכם! כשאנשים מתרגשים הידיים נוטות לקבל חיים משלהן. זה עלול להסיח את דעתם של השומעים
  • דברו חזק וברור. נסו לגלות איך המיקרופון משפיע על קולכם ואל תפחדו להשתמש במיקרופון לטובתכם.
  • אתם מדברים אל אנשים. הסתכלו להם בעיניים.
  • הימנעו מאמירות סתומות ללא סוף ברור. הם מעניקים רושם לא רושם ועלולים לגרום לכם להראות לא מפוקסים. הימנעו באמירות שליליות: אל תגלו לקהל, מה אתם לא מתכוונים לעשות
  • השתמשו במסמך נקודות דיבור והתאמנו עליו. מבנה הפיץ' צריך להיות ברור וטבוע בראשכם, אבל אל תלמדו את כולו בע"פ - כך תימנעו מפיץ' סטרילי. הומור תמיד עוזר, אבל רק במידה הנכונה. אל תהפכו את הפיץ' למופע סטנד-אפ
  • אל תרחיבו בדיבורים. שימרו על פשטות. יהיו לכם פגישות אישיות אח"כ, שם תוכלו להרחיב
  • לעולם אל תיכנסו לעימות בזמן הפיץ'. הציגו את עמדתכם ונמקו אותה, אך אל תיכנסו לעימות מילולי. לא תרוויחו מכך דבר, וזה יעכיר את האווירה. המנחים שם כדי לעזור לכם להימנע מלהגיע לסיטואציות כאלה.
  • אם יותר מאדם אחד מדבר בפיץ', שימו לב למה שהאדם שלא מדבר עושה ואומר. הראו לקהל שאתם צוות
  • אם אתם משתמשים בעזרים ויזואליים, ודאו שהם מתאימים למה שאתם מדברים עליו, אחרת הקהל יאבד אתכם, והפיץ' יאבד מכוחו. היזהרו ממצגות פאוור פוינט, הן אינן בטוחות!
  • עיזרו לעורכי התוכן להבין לאיזה סרט אתם מכוונים. עליכם לדעת לאיזה קהל אתם מכוונים.
  • תזמון הוא הכל בחיים. שימו לב לשעון, כדאי שלא תאלצו למהר בדבריכם לקראת הסוף. התאמנו על הפיץ'. השתמשו במראה. זה נראה מגוחך, אבל זה עוזר להשתלט על הגוף ולשמור על זמנים.

 

בהצלחה!

פול פאבלס

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נגישות